لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان؟
نوشته شده توسط : mohadeseh

یک بار برای همیشه! لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

یکی از موارد مهمی که در زیبایی چهره انسان بسیار اثرگذار است، دندان‌هاست که هر چه رنگ آن سفیدتر و یا ترتیب قرار گرفتن آن یک‌دست‌تر باشد، به مراتب می‌تواند به افزایش زیبایی چهره کمک کند. اما بسیاری از افراد به دلیل آموزش ناکافی در خردسالی و یا سهل‌انگاری در پاکیزه نگه‌داشتن دندان‌هایشان، از این موهبت بی‌بهره شده‌اند و حالا زمانی که در آینه به دندان‌هایشان می‌نگرند حس ناامیدی خاصی بر آنها غالب می‌شود. این‌گونه افراد همیشه به دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل هستند که در حال حاضر در علم دندانپزشکی روش‌‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد که از جمله می‌توان به لمینت و کاپوزیت دندان اشاره کرد.

به طور کلی هر کدام از روش‌های عنوان شده، برای از بین بردن زردی و یا دیگر مشکلات دندان مانند بد فرمی بکار می‌روند و اصطلاحاً در نظر گرفتن هر دو روش برای اصلاح طراحی لبخند انجام می‌شود. اما از دغدغه‌های افرادی که قصد دارند از چنین روش‌هایی برای زیباتر شدن چهره‌شان استفاده کنند، این است که کدام دو روش لمینت و کامپوزیت دندان به نتیجه‌ی بهتری ختم می‌شود. ما در ادامه‌ی این مقاله به طور مفصل در خصوص هر دو روش صحبت خواهیم کرد تا تفاوت‌های آنها را درک کنید و سپس مطابق با اهداف خود روش مناسب‌تر را برای بهبود شرایط دندان‌تان در نظر بگیرید.

لمینت دندان چیست؟

به طور کلی برای انجام لمینت دندان از یک روکش نازک استفاده می‌شود که دارای ویژگی‌هایی مانند هم‌رنگ بودن با دندان است. این کار به جهت تغییر شکل، اندازه و بهبود رنگ کلی دندان انجام می‌شود. در واقع زمانی که قطعات لمینت بر روی دندان‌ها جای‌گذاری می‌شوند، انتظار می‌رود که طراحی و بهبود زیبایی لبخند رخ دهد. در کنار اصلاح طرح لبخند، استفاده از لمینت دندان می‌تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد که از جمله می‌توان به افزایش استحکام و پوشش ناهمواری دندان‌ها اشاره کرد.

انواع لمینت دندان

دو روش برای لمینت دندان وجود دارد که به کامپوزیت و لمینت سرامیکی مشهور است. هر کدام از این دو روش دارای یک‌سری خصوصیات هستند که باعث می‌شود افراد با توجه به نیازشان گزینه مدنظر را انتخاب کنند. ما در ادامه به توصیف هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم:

  • لمینت سرامیکی

روکش‌های دندان در این روش از لمینت در آزمایشگاه‌ها و با استفاده از یک‌سری تجهیزات پیشرفته تولید می‌شوند و برای آنکه به دندان متصل شوند باید از موادهای مخصوص استفاده کرد. این نوع لمینت نیازی به پوشش کلی دندان‌ها ندارد و فقط کافی است که بر روی جلوی دندان‌ها قرار داده شود. دقت کنید که در این روش بعد از آنکه عمل تراش دندان انجام شد، قالب‌گیری اتفاق می‌افتد و سپس توسط پزشک به در دهان قرار داده می‌شود.

  • کامپوزیت دندان

پزشک معالج برای آنکه بتواند از این روش برای بهبود زیبایی لبخند استفاده کند، باید ماده کامپوزیت را به شکل خمیر درآورد و سپس آنها را تا وقتی که به شکل و رنگ دلخواه در نیامده است، مدل‌سازی کرده و سپس مورد استفاده قرار دهد. گفتنی است که کامپوزیت به صورت پودر و از جنس پرسلن خواهد بود. گفتنی است که برعکس روش قبلی، کامپوزیت نیازی به تراش دندان نداشته و هیچ‌گونه قالب‌گیری نیز اتفاق نمی‌افتد.

تفاوت‎‌های لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

برای آنکه بتوانید برای بهبود شرایط دندان‌هایتان تصمیم درستی اتخاذ کنید، باید به خوبی از تفاوت‌های این دو روش آگاه باشید. ما در ادامه‌ی این مقاله به تفاوت‌های بسیار مهم این دو روش خواهیم پرداخت:

  • دوام و طول عمر؛ استفاده از روش لمینت سرامیکی می‌تواند منجر به دوام بیشتر کار شود. در واقع اگر بعد از انجام این روش بیمار بتواند مراقبت‌های خوبی برای دندان‌هایش در نظر بگیرد، به راحتی تا حداقل ۱۰ سال لمینت‌ها بر روی دندان‌ها باقی خواهد ماند. البته این بدان معنا نیست که طول عمر کامپوزیت پایین باشد.
  • مقاومت و استحکام؛ همانطور که عرض شد، هر یک از این دو روش در آزمایشگاه‌ها و با استفاده از لابراتوار ساخته می‌شوند و بکارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته در هر یک می‌تواند مقاومت هر کدام را افزایش دهد. با این حال اگر بخواهیم یکی از این دو روش لمینت را برای دندان بهتر و با مقاومت بیشتری بدانیم باید به روش لمینت سرامیکی اشاره نماییم.
  • قیمت اصلاح طرح لبخند؛ با توجه به اینکه برای انجام کامپوزیت دندان، پزشک معالج با دردسرهای کمتری روبرو است، می‌توان گفت که قیمت انجام اصلاح طرح لبخند در این روش نسبت به لمینت بسیار ارزان‌تر خواهد بود. همچنین ناگفته نماند که انجام و چگونگی نصب کامپوزیت راحت‌تر و حتی در یک جلسه نیز قابل انجام خواهد بود.
  • زیبایی و دقت؛ اگر چه هر دو روش بهبود شرایط دندان دارای زیبایی و درخشش خاص خودشان هستند اما به جرأت می‌توان گفت که در روش لمینت سرامیکی به دلیل عبور مناسب نور از ذرات سرامیکی، ظاهر دندان‌ها بسیار جذاب‌‌تر نمایش داده خواهند شد.

مزایا و معایب دو روش لمینت و کامپوزیت

هر کدام از این رو روش از مزیت‌ها و معایب خاص خودشان برخوردار هستند که قبل از انتخاب هر یک باید به خوبی آنها را در نظر بگیرید که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  • مزایای دو روش

از مزیت‌های انتخاب روش کامپوزیت این است که تنها در یک جلسه قابل انجام است و بیمار اذیت نخواهد شد. همچنین هزینه انجام این کار نیز نسبت به روش‌های دیگر بسیار پایین است. اما همه‌ی افراد نمی‌توانند از روش کامپوزیت استفاده کنند که در این صورت مجبور به بکارگیری از روش لمینت سرامیکی خواهند بود، مخصوصاً افرادی که دندان‌های برجسته‌تری دارند. ضمناً مقاومت این روش بسیار عالی است.

  • معایب دو روش

از معایب روش کامپوزیت می‌توان به نیاز داشتن به مراقبت‌های بیشتر اشاره کرد. همچنین در این روش امکان ایجاد لک و یا حتی تغییر رنگ بر روی دندان‌ها وجود خواهد داشت. از طرف دیگر روش لمینت سرامیکی نیز باید قبل از انجام، دندان‌های بیمار تراش داده شود که ممکن است پزشک و بیمار دچار سختی شوند.

معرفی کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا

با توجه به موارد عنوان گفته اگر قصد دارید برای دندان‌هایتان لمینت در نظر بگیرید، ابتدا باید شناخت خوبی در جنس و نوع دندان‌هایتان داشته باشید و در وهله‌ی بعدی یک کلینیک متخصص را انتخاب کنید. برای این منظور توصیه می‌کنیم که از کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا استفاده کنید. این پزشک متخصص با نمونه‌کارهای حرفه‌ای شما را به آنچه که می‌خواهید نزدیک‌تر خواهد کرد. برای هر گونه ارتباط با کلینیک دکتر سریتا به وب سایت https://drserita.com مراجعه نمایید.

منبع: https://bazdeh.org





:: برچسب‌ها: لمینت دندان , کامپوزیت دندان ,
:: بازدید از این مطلب : 504
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: